Følgende er vårt nyhetsbrev for mars 2023.
I nyhetsbrevet for mai i fjor startet vi en serie om feilsøking av ytelsesproblemer på servere. Serien består av fire deler: prosessorkraft, minne, disk og nettverk. Hvis du ikke har lest del 1, 2 og 3, eller ønsker å lese introduksjonen på nytt, finner du dem her:
- Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 1: Prosessorkraft
- Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 2: Minne
- Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 3: Disk
Del 4: Nettverk
De fleste IT-systemer bruker i dag nettverk. Selv for en enkel nettside er nettverk sentralt. Den besøkende på nettsiden henter nettsiden over Internett, som er et verdensomspennende nettverk.
Deploi sine servere er tilgjengelig enten på Internett eller på Deploi sine interne nettverk. Dette gjør at de kan snakke sammen. Slik kan et IT-system kjøre på tvers av flere servere.
Ytelsen på nettverk har to aspekter som måles på hver sin måte: Det første er responstid, målt i millisekunder (ms), ofte kalt ping. Det andre er overføringshastighet, målt i MB per sekund.
Responstid
Internett og nettverk er i dag svært raskt. Likevel er det mye tregere å kommunisere med en annen server enn å kommunisere med et program som ligger på samme server.
Å sende en liten melding til en annen server over Internett tar som oftest 10 ms, over Deploi sitt interne nettverk tar det ca. 1/10 ms, og lokalt på en server tar det ca. 1/1000 ms. Responstid over lange distanser er faktisk begrenset av lysets hastighet. Derfor tar det ca. 200 ms å kommunisere med en server i USA fra Europa.
For å måle responstiden mellom to maskiner, kan du kjøre kommandoen “ping” etterfulgt av et domenenavn eller en IP-adresse. Dette er tilgjengelig både på Linux-baserte operativsystemer og på Windows Server. Merk at noen servere har sperret for slike målinger, og i de tilfellene vil du ikke få noe resultat.
For én oppgave som tar ett sekund, har det lite å si om oppgaven utføres på en annen server, selv over Internett. Men for tusen oppgaver som tar ett millisekund hver, har det mye å si i sum.
Et generelt råd er å flytte applikasjoner som interagerer mye med hverandre nær hverandre, aller helst på samme server eller lokasjon. Hvis to applikasjoner interagerer svært mye kan man også vurdere å slå dem sammen til én applikasjon.
Overføringshastighet
Overføringshastigheten mellom applikasjoner på samme server er som regel flere GB per sekund, på samme nettverk er den ofte et hundretalls MB per sekund, og på Internett ofte et titalls MB per sekund.
For å måle overføringshastigheten mellom to servere kan du forsøke å overføre en stor fil fra den ene til den andre. Det anbefales da å velge en zip-fil på noen GB. Årsaken er at du da får se overføring over litt tid, og at innholdet ikke lar seg forminske.
Du kan enkelt se hvor mye som overføres til og fra en server til enhver tid. På Linux-baserte operativsystemer, kan du kjøre kommandoen “ifstat”. På Windows Server, kan du gå til «Resource Monitor» i «Task Manager», deretter velge «Network» og se kolonnene «Send» og «Receive».
Om IT-systemet ditt trenger å overføre mye data, bør du undersøke metoder for å forminske dataene. For lyd og bilde kan kvaliteten justeres ned. For generelle data kan du utnytte tapsfri komprimering. Overfører du filer som i stor grad er like, kan du heller overføre differansen. Generelt bør du ikke overføre mer data enn du faktisk trenger.
Hjelp til feilsøking og retting av ytelsesproblemer
Deploi har lang erfaring med å feilsøke og rette ytelsesproblemer. Vi hjelper deg gjerne å undersøke om en ressurs er en flaskehals på din server, og hva som eventuelt kan gjøres med det. Vi kan også sparre om tekniske løsninger for å drifte dine applikasjoner effektivt og godt.
Trenger du råd eller bistand i forbindelse med dette, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post. Du kan også svare direkte på denne e-posten om du foretrekker det.
Kommende nyhetsbrev:
- april: Vi lanserer nytt kundepanel
- mai: Hvordan automatisere serverhåndteringen
- juni: Grunnleggende driftssikkerhet