IP versjon 6

Følgende er vårt nyhetsbrev for juli 2022.

 

IP versjon 6 er nyeste versjon av Internettprotokoll (IP). Google rapporterer i skrivende stund at 38% av trafikken på Internett er med versjon 6, noe som vil si at resten, 62%, stort sett fremdeles foregår med versjon 4, men bruken av versjon 6 øker stadig.

 

 

IPv6 hos Deploi

Hos Deploi kommer alle servere med både IP versjon 4 og 6. Dette gjør at serveren kan kommunisere med andre maskiner på internett ved bruk av både versjon 4 og versjon 6. Hvilke adresser serveren din har fått utdelt, kan du se i kundepanelet, på administrasjonssiden til serveren. Ønsker du mange versjon 6 adresser er det bare å ta kontakt. Vi har svært mange adresser tilgjengelig, noe som er en av hovedfordelene med versjon 6.

Moderne operativsystemer (OS) er bygget slik at de bruker versjon 6 om det er tilgjengelig. Det samme gjelder de fleste store tech-selskapene: De vil tilby tjenestene sine i både versjon 4 og versjon 6. Altså kan det hende serveren din (eller kontor- eller hjemme-PC-en din) allerede kommuniserer mye med versjon 6 uten at du har foretatt deg noe spesielt.

 

Slik ser adressene ut

En versjon 4 adresse ser slik ut: 192.0.2.65. Fire tall fra 0 til 255 med punktum imellom. En versjon 6 adresse ser slik ut: 2001:db8:85a3:0:0:8a2e:370:7334. Den har 8 tall fra 0 til 65535 skrevet i 16-tallsystemet (hexadesimale tall) med kolon imellom. Hvis én eller flere tall i sekvensen er 0, kan man droppe å skrive dem. Altså kan eksempeladressen skrives 2001:db8:85a3::8a2e:370:7334.

 

Hvordan benytte IPv6

Først bør du sjekke om versjon 6 virker. På både Linux-baserte operativsystemer og på Windows kan du åpne et terminalvindu og skrive:

ping ipv6.google.com

Ser du at denne serveren hos Google svarer, fungerer IPv6 på serveren eller maskinen din. Hvis dette ikke virker på din server, ta kontakt, så skal vi ordne det.

Når du logger på serveren din med ssh, kan du bruke en versjon 6 adresse om du ønsker det. For å koble på ssh, kan du altså for eksempel skrive

ssh [email protected]:db8:85a3::8a2e:370:7334

For Windows Remote Desktop (Eksternt skrivebord) kan du fylle inn versjon 6 adressen der du ellers bruker den vanlige versjon 4 adressen, men du må omslutte den med firkantparenteser:

[2001:db8:85a3::8a2e:370:7334]

Har du et domene, kan du oppgi versjon 6 adresser der du konfigurerer domenet. Versjon 4 adresser oppgis i felt merket «A». Versjon 6 adresser har felt merket «AAAA». Et domenenavn kan ha både versjon 4 og versjon 6 adresser samtidig. Tjenester som kommuniserer med serveren din vil da selv kunne velge hvilken teknologi den ønsker å kommunisere med: Støtter de versjon 6 vil de bruke det, har de kun versjon 4 bruker de det.

Hvis du har en offentlig tjeneste på en server, som for eksempel en webside, og du ønsker at den skal bli tilgjengelig på både versjon 4 og 6, må du be tjenesten lytte på den spesielle adressen «::» (to kolon).

Hvis du ønsker at tjenesten kun skal være tilgjengelig på versjon 6, kan du i stedet be tjenesten lytte på versjon 6-adressen til serveren. Dette er spesielt nyttig om man ønsker at ens interne systemer kun skal benytte seg av versjon 6, som er en moderne og fremtidsrettet løsning. Merk at man vanligvis ikke ønsker å gjøre dette med for eksempel websider, da det vil bety at besøkende uten støtte for versjon 6 ikke kommer inn på siden. Hvis websiden benytter et Content Delivery Network (CDN) som f.eks. Cloudflare vil det imidltertid fungere helt fint. Årsaken er at kunden ikke snakker direkte med serveren, det er det kun Cloudflare som gjør, og de støtter versjon 6.

 

Hjelp

Trenger du råd eller bistand i forbindelse med dette, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post.

 

Hilsen
Deploi-teamet

 

Kommende nyhetsbrev:

 

  • august: Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 2: Minne
  • september: Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 3: Disk
  • oktober: Grunnleggende serversikkerhet

Vi lanserer domene-tjenester

Følgende er vårt nyhetsbrev for juni 2022.

 

Domener brukes til blant annet websider, webtjenester og e-post. Et domene hos Deploi kan brukes til dette og alt annet domener kan brukes til. Du kan enkelt konfigurere domenet du har hos oss i vårt kundepanel.

 

 

Kjøpe nytt domene

Du kan enkelt søke etter og kjøpe ledige domener i vårt kundepanel. Merk at noen domener har spesielle krav. For å eie et .no-domene, må du for eksempel ha norsk personummer eller organisasjonsnummer, og det er begrensninger på hvor mange domener du kan eie. Lignende regelverk finnes for en del andre domener. I Deploi sitt bestillingssystem vil du kunne oppgi de opplysningene som trengs.

Når du bestiller et nytt domene, tar det fra noen timer til noen dager før det er klart til bruk. Denne perioden gjelder fra betalingen er registrert, så for raskest mulig levering bør du betale med kredittkort.

 

Flytte domene

Har du allerede et domene hos en annen leverandør, kan du flytte domenet til oss. Noen domener kan flyttes gratis. Da beholder du avtaletiden du allerede har, og du vil ikke bli fakturert av Deploi før det nærmer seg dato for årlig fornyelse. For andre domener må du forhåndsbetale neste årlige fornyelse ved flytting, men flyttingen i seg selv er uten kostnad.

For å flytte domenet kreves en autorisasjonskode. Denne får du der du har domenet i dag.

 

Hjelp

Trenger du hjelp til å kjøpe eller flytte domener, ta kontakt på chat, telefon eller e-post. Har du mange domener som skal flyttes, hjelper vi deg gjerne med flyttingen.

Trenger du råd eller bistand i forbindelse med dette, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post.

 

Sommerferietips fra Deploi

Vi ønsker alle våre kunder en god ferie uten forstyrrelser. For å bidra til det, har vi noen tips til smarte ferieforberedelser:

  • Lavere bemanning øker sjansen for manuelle feil. Husk å sørge for jevnlig backup av viktige data!
  • Mange akutte problemer oppstår på grunn av fulle disker. Husk å sjekke diskutnyttelsen før ferien, og sørg for en opprydning eller diskutvidelse om nødvendig!

 

Hilsen
Deploi-teamet

 

Kommende nyhetsbrev:

 

  • juli: IP versjon 6
  • august: Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 2: Minne
  • september: Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 3: Disk

Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 1: Prosessorkraft

Følgende er vårt nyhetsbrev for mai 2022.

 

Ytelsesproblemer på servere er noe vi ofte får spørsmål om i Deploi. Noen ganger er spørsmålene av typen “Det går tregt her, er det noe feil hos dere?”. Det er det som regel ikke. Ofte skyldes ytelsesproblemer rett og slett en betydelig økning i last, for eksempel en stor økning i antall samtidige brukere på systemet.

Dagens servere er svært kraftfulle, og få moderne serverapplikasjoner utnytter den enorme kraften som er tilgjengelig på en optimal måte. Ytelsesproblemer er derfor også ofte forårsaket av unormalt dårlig ressursutnyttelse som skyldes innstillinger eller programvare.

Når vi skal hjelpe kunder med feilsøking, er det alltid en fordel om kunden har dannet seg et godt bilde av hva problemet er på forhånd. I dette nyhetsbrevet vil vi fortelle om ulike kategorier av ytelsesproblemer, og gi en del tips om hvordan våre kunder selv kan feilsøke og rette disse. Står du fast, kan du selvfølgelig alltid kontakte oss for å få hjelp.

 

Ta tiden

Før du går i gang med å feilsøke og rette ytelsesproblemer er det viktig å måle responstiden. Finn frem en stoppeklokke, utfør en operasjon og mål tiden den bruker på å fullføre. Sett deg så et realistisk mål på hvor fort det burde gå.

 

Ressurser og flaskehalser

Servere bruker ulike ressurser for å kjøre programmer: Prosessorkraft, minne, disk og nettverksoverføring. En vanlig årsak til ytelsesproblemer er at én av disse ikke har mer ressurser tilgjengelig, og dermed blir den en flaskehals. Vi skal i dette nyhetsbrevet ta for oss prosessorkraft, og vil i løpet av året ta for oss de tre andre kategoriene i hvert sitt nyhetsbrev.

Hvis man ikke finner noen flaskehals, kan det bety at programmene ikke er satt opp til å bruke alle ressursene som er tilgjengelige. Da bør man konfigurere programmene slik at de får lov til det.

 

Del 1: Prosessorkraft

Prosessoren er selve hjernen i en datamaskin. Tidligere var GHz det viktigste målet for prosessorkraft, men i moderne servere er det antall vCPU som er det viktigste. Dette angir hvor mange oppgaver som kan kjøre helt samtidig på en server. Eksempler på oppgaver kan være å levere en webside til en besøkende, prosessere et kjøp i en nettbutikk eller hente ut ordrehistorikk fra en database. Oppgavene som kjører samtidig kan enten komme fra én og samme applikasjon, eller de kan komme fra flere ulike applikasjoner.

Hvor mange vCPU din Deploi-server har kan du se på administrasjonssiden og på fakturaen for din server. Du kan også sjekke det på selve serveren. På Linux-baserte operativsystemer kan du kjøre kommandoen “nproc”. På Windows Server kan du åpne task manager, velge fanen Performance og deretter CPU, og se på tallet angitt etter Logical Processors.

Hvis prosessorkraft er en flaskehals vil dette typisk vises som at én eller flere av vCPU-ene brukes 100%. På Linux-baserte operativsystemer kan du bruke kommandoen “top”. I kolonnen “%CPU” kan du se hvilke programmer som bruker mest prosessorkraft. På Windows Server kan du se fanen “Processes” i task manager. Du kan sortere etter CPU.

Hvis din Deploi-server har 4 vCPU, skal et program i de fleste tilfeller kunne utnytte inntil 400%. Hvis tallet står nært 400%, betyr dette at programmet utnytter alle 4 vCPU-ene maksimalt. I dette tilfellet kan ytelsen ofte bedres ved å legge til flere vCPU. Hvis tallet står nært 100%, kan det bety at et program ikke klarer å utnytte mer enn én vCPU. I noen tilfeller er dette uunngåelig, i blant er begrensningen knyttet til lisenstype, men ofte skyldes begrensningen et valg i innstillingene for programmet eller i programkoden.

Typiske årsaker til at prosessorkraft er en flaskehals er at algoritmene er unødvendig tunge. Dette gjelder ofte SQL-spørringer i databaser. Da bør man bruke et verktøy for å se hvilke SQL-spørringer som tar lang tid, deretter finne ut hvor i programmet disse forekommer, og se om de kan gjøres raskere. Typiske metoder er å fjerne unødvendige data fra tabeller, gjøre tabellene enklere og mer tilpasset eller introdusere indeksering

En annen årsak er dobbeltarbeid, altså at et program bruker tid på å gjøre den samme oppgaven flere ganger. Dette kan løses ved å mellomlagre resultater.

En tredje årsak er unødvendig mange nettverkskall. Dette vil vises som høy prosessorlast fordi programmene jobber med å overføre dataene frem og tilbake i stedet for å gjøre noe nyttig. Dette kan løses ved å lage en samleoppgave eller ved å flytte programkoden til applikasjonen som trenger den ofte i stedet for å sende mange oppgaver til et annet program.

 

Hjelp til feilsøking og retting av ytelsesproblemer

Deploi har lang erfaring med å feilsøke og rette ytelsesproblemer. Vi hjelper deg gjerne å undersøke om en ressurs er en flaskehals på din server, og hva som eventuelt kan gjøres med det. Vi kan også sparre om tekniske løsninger for å drifte dine applikasjoner effektivt og godt.

Trenger du råd eller bistand i forbindelse med dette, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post. Du kan også svare direkte på denne e-posten om du foretrekker det.

 

Hilsen
Deploi-teamet

 

Kommende nyhetsbrev:

 

Hvordan holde operativsystemet oppdatert

Følgende er vårt nyhetsbrev for april 2022.

Det er viktig å holde operativsystemet (OS-et) oppdatert, siden oppdateringer kommer med rettelser av sikkerhetshull, og ofte også andre forbedringer. Men det er viktig å planlegge oppdateringer godt, slik at de ikke forstyrrer tilgjengelighet og stabilitet unødig. Hvis man ønsker minimal nedetid, bør man sette seg inn i hvilke endringer som vil bli gjort, og om programvaren man bruker kan tilpasses disse endringene.

I denne guiden tar vi for oss de tre mest populære operativsystemene for servere: Ubuntu, Windows Server og Debian. Mye av det som beskrives gjelder også de fleste andre operativsystemer.

 

Hovedversjoner og oppdateringer

De fleste operativsystemer kommer i hovedversjoner og oppdaterte versjoner. For eksempel har Ubuntu 20.04.4 hovedversjon 20.04 og oppdatering 4. (20 betyr 2020, 04 betyr april). Den første utgaven av 20.04 heter kun det, deretter kommer oppdateringene 20.04.1, 20.04.2 osv. Debian heter f.eks. 11.3, der 11 er hovedversjonsnummer og 3 oppdatering. For Debian heter den første versjonen 11.0. 0 betyr i dette tilfellet at det ikke har kommet noen oppdatering ennå. For å se hvilken versjon du har av Debian eller Ubuntu, kjører du kommandoen “lsb_release -a” i en terminal.

For Windows Server heter hovedversjonene for eksempel 2019 og 2022. De oppdaterte versjonene heter for eksempel 17763 og 20348. For å se hvilken versjon du har, kjører du programmet “winver” som er innebygget i Windows.

Vanligvis oppdaterer man kun til en nyere oppdatering av hovedversjonen, for eksempel fra Debian 11.2 til 11.3, men noen ganger er man nødt til å gå over til en ny hovedversjon. Da bør man først undersøke hvordan programvaren må tilpasses for å støtte den nye hovedversjonen. Den aller tryggeste måten å ta i bruk en ny hovedversjon på, er å installere all programvaren på nytt på en ny server med den ønskede hovedversjonen.

 

Lang og kort supporttid

For hovedversjoner skiller man mellom to typer: kort eller lang supporttid. Ubuntu med lang support kalles “Long Term Support (LTS)”. I et produksjonsmiljø bør man bruke versjoner med lang supporttid. Man bør holde styr på når supporten løper ut, for fra det tidspunktet vil det ikke lenger komme oppdaterte versjoner, og heller ikke sikkerhetsoppdateringer. For eksempel har Ubuntu med hovedversjon 20.04 ordinær support til april 2025, men du kan betale for utvidet support til april 2030. Windows 2019 har support til januar 2024, og du kan betale for utvidet support til januar 2029. Kort supporttid kan være så lite som ni måneder, for eksempel har Ubuntu med hovedversjon 21.10 support frem til juli 2022.

 

Hvordan oppdatere Ubuntu og Debian

  1. Åpne en terminal eller logg på med en SSH-klient.
  2. Kjør “sudo apt update”
  3. Kjør “sudo apt upgrade”, svar Y (ja) for å kjøre oppdateringen.
  4. Restart serveren

 

Hvordan oppdatere Windows Server 2019

  1. Klikk på Windows-ikonet nederst i venstre hjørne
  2. Klikk på tannhjulet (settings)
  3. Velg “Update and Security”
  4. Hvis det står “You’re not up to date”, klikk “Check for updates”. Hvis det står “You’re up to date” er maskinen ferdig oppdatert.
  5. Etter en liten stund er en rekke oppdateringer installert.
  6. Restart serveren og gå tilbake til steg 1.

 

Automatiske oppdateringer

I et produksjonsmiljø er det oftest ikke ønskelig med automatiske oppdateringer, men det kan være behagelig å slippe å tenke på oppdateringer selv. Så hvis du kan tolerere nedetid om natten en gang iblant, kan OS-et selv sørge for å holde seg oppdatert.

For å aktivere automatiske oppdateringer på Ubuntu og Debian, åpner man en terminal og skriver “sudo apt install unattended-upgrades”. Standardvalget for denne er å se etter og installere oppdateringer daglig. Du kan konfigurere systemet til å oppdatere hver måned, for eksempel.

På Windows Server klikker man på Windows-ikonet, deretter på tannhjulet og velger “Update and Security”. Klikk “advanced options” og aktiver “automatically download updates”.

 

Informasjon om siste versjoner av OS

Ubuntu:

https://wiki.ubuntu.com/Releases

Debian:

https://www.debian.org/releases/

https://wiki.debian.org/LTS

Windows Server:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/get-started/windows-server-release-info

 

Oppdatering av OS for din Deploi-server

I Deploi holder vi selvfølgelig OS-et oppdatert på våre fysiske servere og alle administrerte tjenester. Når det gjelder ordinære VPS-er, er det kundens ansvar å holde operativsystemet oppdatert. Trenger du råd eller bistand i forbindelse med dette, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post. Du kan også svare direkte på denne e-posten om du foretrekker det.

 

Hilsen

Deploi-teamet

 

Kommende nyhetsbrev:

Vi lanserer backup på flere lokasjoner

Følgende er vårt nyhetsbrev for mars 2022.

Administrasjon av servere kan være komplisert, og plutselig en dag er uhellet ute. En oppdatering kan gjøre at noe slutter å fungere, eller man kan slette verdifulle data ved et uhell. Da er det godt å ha en backup fra et tidligere tidspunkt, som man kan gjenopprette som helhet eller hente ut filer fra.

Alle servere som er åpne for publikum er dessverre også tilgjengelige for kriminelle, og dette utgjør en stadig økende trussel. Kriminelle grupper hacker servere, krever løsepenger eller misbruker servere for andre formål. For dem som rammes av slike angrep kan gode backup-rutiner være det som redder virksomheten fra fullstendig kollaps.

Alle som har ansvar for IT-systemer bør tenke grundig gjennom hvilke data og tjenester det er helt kritisk å kunne gjenopprette i en krisesituasjon. Man bør også vurdere hvor ny den nyeste tilgjengelige backupen trenger å være, og hvor gamle backuper som bør spares for å kunne gjenopprette tilstanden fra før uhellet skjedde eller datamaskinen ble infisert.

 

Hvordan virker backup hos deploi.no?

En virtuell server består i hovedsak av minne, prosessor og disk. Det er innholdet på disken som er viktigst å beskytte, da en kopi av denne er nok til å gjenopprette serveren akkurat slik den var kort tid før et uhell eller angrep.

Vi utfører backup av hele disken, og bruker i hovedsak såkalt “snapshot-backup”. Det betyr at man får en øyeblikkskopi av alt innholdet på disken. Vi utfører vanligvis backup om natten, og hvis vi utfører backup på din server kl. 03.00.00, vil backupen inneholde en fullstendig kopi av serveren slik den var på det sekundet. Serveren fungerer som normalt mens backup utføres, noe som innebærer at disken kan endres underveis i prosessen, men vår backup-teknologi husker hele tiden hvordan disken var i det øyeblikket backupen startet.

Når man gjenoppretter backupen vil serveren oppleve dette som om strømmen ble slått av på backup-tidspunktet og deretter slått på igjen. Alle seriøse programmer og teknologier som brukes på moderne serverløsninger vil håndtere dette fint. Fil- eller database-operasjoner som var delvis utført på backup-tidspunktet vil bli ryddet opp i automatisk av programvaren. Når backupen er gjenopprettet, vil IP-adresser og alle innstillinger være nøyaktig slik de var på backup-tidspunktet.

 

Backup-alternativer hos deploi.no

Hos deploi.no har vi flere standardvalg for backup-frekvens og -oppbevaringstid:

  • Ukentlig backup, lagres i 4 uker (1 kr per GB per måned, eks. mva.)
  • Daglig backup, lagres i 5 dager (1 kr per GB per måned, eks. mva.)
  • Daglig backup, lagres i 10 dager (2 kr per GB per måned, eks. mva.)

For administrerte databaser er daglig backup i 10 dager (for standard diskstørrelse) inkludert i prisen, men for alle andre produkter er backup en tilleggstjeneste.

Vi ser at mange kunder har flere servere med ulike backupløsninger. Det kan være gode grunner til det, men det kan også i enkelte tilfeller skyldes forglemmelser ved oppsett av ny server, eller utilsiktede endringer på eksisterende server. Vi oppfordrer derfor til å regelmessig kontrollere at alle servere er satt opp med riktig backup-alternativ, enten ved å kontrollere siste faktura eller ved å logge inn i vårt kundepanel.

 

Nyhet: vi lanserer backup på flere lokasjoner

Ordinær backup hos deploi.no lagres på en separat fysisk server, men på samme datasenter som din virtuelle server. Ønsker du beskyttelse mot for eksempel brann, vannskader eller fysiske angrep på selve datasenteret anbefales backup på flere lokasjoner. Derfor tilbyr vi nå backup på to lokasjoner som ligger 13 km fra hverandre. Vi har levert dette til utvalgte testkunder i et halvt år, og lanserer det nå som en ny tilleggstjeneste for alle kunder. Prisen for backup på to lokasjoner er det dobbelte av ordinær backup-pris.

Om du ønsker å gjøre endringer i ditt backup-oppsett, eller diskutere skreddersydde backupløsninger, ta kontakt med oss på chat, telefon eller e-post.

 

Hilsen
Deploi-teamet

 

Kommende nyhetsbrev: