Følgende er vårt nyhetsbrev for august 2022.
I nyhetsbrevet for mai i år startet vi en serie om feilsøking av ytelsesproblemer på servere. Serien består av fire deler: prosessorkraft, minne, disk og nettverk. Hvis du ikke har lest del 1, eller ønsker å lese introduksjonen på nytt, finner du den her:
Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 1: Prosessorkraft
Del 2: Minne (RAM)
Minne er maskinens notatblokk. Her holder den styr på ting den holder på å jobbe med, og derfor trenger rask tilgang til. Minne kalles også ofte RAM.
Hvor mye minne serveren har måles i GB (Gigabyte). Du kan se hvor mye minne serveren din har i administrasjonspanelet til Deploi eller på fakturaen du mottar fra oss. Du kan også sjekke hvor mye minne du har ved å logge på serveren og sjekke. På Linux-baserte operativsystemer bruker du kommandoen “free -h”. I feltet «total», «Mem:», ser du hvor mye minne serveren har. På Windows Server kan du åpne Task Manager, velge fanen Performance og se under Memory.
Når en server, eller egentlig tjenesten som kjører på den, er treg, kan det være på grunn av for lite tilgjengelig minne. For å finne ut om det er minnet som er flaskehalsen, kan du undersøke hvor mye minne som er i bruk. Hvis det er 80% eller mer, kan det være årsaken til ytelsesproblemet. På Linux-baserte operativsystemer kan du kjøre “free -h” og se i feltet “used”, “Mem:”. På Windows Server kan du se i Task Manager som nevnt over, under “In use”.
En svært vanlig årsak til at minne blir en flaskehals er såkalte minnelekkasjer. Slike lekkasjer oppstår ved at programmer unnlater å frigjøre minne de er ferdige med å bruke. På denne måten vil mer og mer minne se opptatt ut for operativsystemet, som etter hvert ikke har mer ledig minne å dele ut til programmer som trenger det. Ideelt sett bør slike programmer korrigeres slik at de ikke fører til minnelekkasjer, og ofte blir slike problemer rettet i neste oppdatering. Inntil problemet er løst, velger man ofte å utføre regelmessig omstart av programmer eller av hele serveren for at minnet skal bli tilgjengelig igjen.
Den andre vanlige årsaken til at minne blir en flaskehals er rett og slett at du prøver å få serveren til å gjøre for mye på én gang. Du har da to valg: Du kan enten tilpasse programvaren slik at den bruker mindre minne, eller du kan øke minnekapasiteten på serveren.
For å tilpasse programvaren slik at den bruker mindre minne, kan du for eksempel undersøke om noe av det som lastes inn i minnet ikke trenger å være der. En annen mulighet er å legge oppgavene som kommer til serveren i en kø, og utføre dem én etter én. I tillegg kan du passe på at du ikke starter en ny kjøring av et program for hver ny oppgave som kommer inn. Ved å heller løse flere oppgaver i samme kjøring, vil mye av dataene som trengs være felles for alle oppgavene, og bare oppta plass i minnet én gang.
Hvis oppgavene som kjører på serveren rett og slett trenger mer minne, bør du utvide serveren med mer minne. Du kan enkelt ordne dette selv i kundepanelet, og endringen krever kun en omstart av serveren for å bli aktivert.
Hjelp
Deploi har lang erfaring med å feilsøke og rette ytelsesproblemer. Vi hjelper deg gjerne å undersøke om en ressurs er en flaskehals på din server, og hva som eventuelt kan gjøres med det. Vi kan også sparre om tekniske løsninger for å drifte dine applikasjoner effektivt og godt.
Trenger du råd eller bistand i forbindelse med dette, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post.
Hilsen
Deploi-teamet
Kommende nyhetsbrev:
- september: Feilsøking og retting av ytelsesproblemer, del 3: Disk
- oktober: Grunnleggende serversikkerhet
- november: Cloudflare og Content Delivery Networks (CDN-er)