Nesten alle Deplois kunder har IT-systemer hos oss som hver dag brukes av andre bedrifter eller sluttkunder. Det er viktig at disse systemene yter godt, og at de (nesten) alltid er tilgjengelige. Da kan man stole på dem når man trenger dem, og det er dette vi kaller driftssikkerhet.
Driftssikkerhet er annerledes enn det man vanligvis omtaler som IT-sikkerhet, som i stor grad handler om å sikre at ikke uvedkommende får tilgang til et IT-system. I dette nyhetsbrevet vil vi ta for oss måter å øke driftssikkerheten på, for at systemet skal være tilgjengelige for de som trenger det, når de trenger det.
Forstå IT-systemet
Mange opplever IT-bransjen som dynamisk og i rask utvikling. Det ivres etter å ta i bruk ny teknologi, og teknologiene blir ofte mer kompliserte og innviklede. Iveren etter å ta i bruk ny teknologi kan fort bli større enn ønsket om å forstå teknologien. Dette er en av årsakene til at en del havner på etterskudd med forståelsen av teknologien de bruker.
God forståelse for IT-systemet man utvikler og drifter er viktig for driftssikkerheten. Man kan da utvikle systemet for å tilfredsstille bedriftens behov, og skulle det oppstå problemer, så vil den gode forståelsen bidra til at man raskt kan finne og rette problemene.
Hold IT-systemet enkelt
Jo enklere et IT-system er, jo enklere er det også å forstå det. Det finnes mange måter å løse problemer på i IT-bransjen, og ofte finnes det enklere alternativer til en løsning man vurderer. For å holde IT-systemet enkelt, lønner det seg derfor å bruke litt ekstra tid på å analysere problemet man skal løse, for å se om man kan finne en enklere løsning.
Det kan også lønne seg å forenkle eksisterende IT-løsninger. Ofte har man perioder med vekst og rask utvikling, etterfulgt av litt roligere perioder. De roligere periodene kan være gode muligheter til å vurdere forenklinger av IT-systemet eller til å sette seg grundigere inn i hvordan det fungerer. Har man ikke slike rolige perioder, bør man likevel sette av perioder innimellom for forenkling.
Foretrekk robusthet
En robust IT-løsning kjennetegnes av at den enten gir det korrekte resultatet eller gir en klar og tydelig feilmelding. Den svarer stort sett raskt, og håndterer variert last over tid. Den advarer mot ukloke forespørsler og dobbeltsjekker før risikable operasjoner utføres.
Faresignaler om at en IT-løsning er skjør er at den enten ikke svarer innen rimelig tid, gir dårlige eller ingen feilmeldinger, utfører risikable operasjoner uten å dobbeltsjekke, eller feiler spontant uten god grunn. Hvis du benytter en IT-løsning som har ett eller flere av disse faresignalene, bør du undersøke alternative løsninger, eller sette av tid til å forbedre den eksisterende løsningen.
«Kodefrys»
Når man gjør endringer på IT-systemer, får man ofte en periode etterpå med problemer. Dette kan for eksempel skyldes at utviklerne ikke klarte å tenke på alle situasjoner som kunne oppstå under utviklingen. Det kan være vanskelig å holde oversikt i store og kompliserte IT-systemer.
Det er uheldig om problemer oppstår når mange har fri, eller i spesielt travle eller viktige perioder. Det kan skape stress og dårlig stemning, og det kan ta lengre tid enn vanlig å få ting til å virke igjen. Derfor anbefaler vi å praktisere såkalt “kodefrys” før og under slike perioder. Under en kodefrys kan man utføre utvikling, men man setter ikke endringer i produksjon.
Hjelp
Trenger du råd eller bistand i forbindelse med driftssikkerhet, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post.
Kommende nyhetsbrev:
- juli: Sikker HTTP (HTTPS) og sertifikater
- august: Hva er vendor lock-in og hvordan unngå det?
- september: Sending, mottak og lagring av filer