Selv om et IT-system er satt opp riktig og fungerer som normalt, kan det dukke opp situasjoner som krever oppfølging. Da er det viktig å ha gode varslingssystemer på plass, slik at det blir oppdaget før konsekvensene blir unødvendig store. I mange tilfeller vil tidlig varsling og retting sørge for at kunder eller brukere ikke blir påvirket i det hele tatt.
Et eksempel kan være at du har fått så mange nye kunder at du trenger mer serverkraft eller diskplass for å håndtere dem. Det kan også skje at all kraft eller disk er brukt opp uten at det er noen opplagt grunn til det. Da bør du undersøke hva som har skjedd.
Et annet eksempel er at noen har fått tilgang til et system de ikke skulle ha tilgang til, eller andre sikkerhetsproblemer. Da er det viktig med rask respons, og det avhenger selvsagt av rask varsling om mistenkelig aktivitet.
Et tredje eksempel er jobber eller prosesser som feiler. IT-systemer klarer ikke alltid å utføre en oppgave, og årsakene kan være mange. Kanskje har en leverandør gjort oppdateringer på systemene sine, eller de har hatt midlertidige problemer.
I dette nyhetsbrevet vil vi fortelle litt om hvilke varslinger vi anbefaler våre kunder å sette opp.
Varsling om lite ledig plass på disk
Den vanligste årsaken til at Deplois kunder får problemer på serverne sine, er at disken blir full. Full disk fører til at programmene som kjører på serveren ikke får lagret ytterligere data på disken, og du kan få sporadiske feil, treghet eller uforståelige feilmeldinger.
Vi anbefaler at du aldri overstiger 80% diskbruk. Hvis du varsles allerede ved 80%, har du som regel god tid til å finne ut hva som er årsaken, eller eventuelt bestille mer diskplass.
Har du Forge-panel hos Deploi, kan du enkelt sette opp e-postvarsling når diskbruken overskrider 80% (eller en annen terskel som passer for deg).
For andre kunder, vil vi også i mange tilfeller kunne hjelpe til med å sette opp slik varsling. Ta kontakt om du er interessert i dette.
Varsling om høy prosessor- og minnebruk
To andre vanlige årsaker til problemer er for høy prosessor- eller minnebruk.
Vi anbefaler at du ikke overskrider 50% CPU-bruk i gjennomsnitt i et 15-minutters intervall. Årsaken til dette er at når serverens oppgaver overskrider 100% av serverens kapasitet, vil det danne seg en “kø”, og det vil bli lengre og lengre responstid. Hvis ubalansen vedvarer, vil responstiden til slutt bli så lang at det oppleves som at serveren ikke responderer i det hele tatt. Derfor bør du sette opp varsling allerede ved 50% gjennomsnittlig CPU-bruk over et 15-minutters intervall, og gjøre tiltak. Tiltak vil typisk være å redusere unødvendig prosessering eller øke CPU-kraften.
Har du Forge-panel hos Deploi, kan du enkelt sette opp e-postvarsling når prosessorbruken overskrider 50% i et 15-minutters intervall (eller en annen terskel som passer for deg, akkurat som for diskbruk).
Minnebruk er også mulig å overvåke, men dette er mer komplisert, da ledig minne ofte midlertidig brukes til hastighetsforbedringer. Mange varslingssystemer anser da dette minnet som i bruk, og sender varsel om lite ledig minne. I slike tilfeller er det ikke engang sikkert at du ser noen forbedring om du øker det tilgjengelige minnet. Derfor vil vi ikke gi noen generell anbefaling om hvordan minnebruken bør overvåkes, eller hva terskelen for varsling eventuelt bør være.
Varsling om nedetid hos Deploi
Du kan abonnere på varslinger om planlagt nedetid og driftsproblemer hos Deploi på status.deploi.no. Vi anbefaler dette for alle kunder som har høye krav til oppetid.
Har du svært høye krav til oppetid på dine applikasjoner, er det også viktig at du legger en plan for redundans på applikasjonsnivå. Da kan du utnytte flere lokasjoner, slik at nedetiden for kundene blir betydelig redusert. Da kan en tidlig varsling om problemer på én lokasjon, gjøre at du raskt får aktivert reserveløsningen, hvis dette ikke er automatisert.
Andre varslinger
Har du andre hendelser du ønsker varsling om, må dette settes opp i applikasjonen du kjører, eller utvikles i egen applikasjon. Du kan sende e-postvarsler via Deplois løsning for e-postutsendelse. Da kan du sende e-post direkte fra din applikasjon.
Hjelp
Trenger du råd eller bistand i forbindelse med varslinger, er det som alltid mulig å kontakte oss på telefon eller e-post. Du kan også svare direkte på denne e-posten om du foretrekker det.
Hilsen
Deploi-teamet
Kommende nyhetsbrev:
- mai: Få god vekst med Deploi som leverandør
- juni: Brannmurtjenester hos Deploi