De fleste bedrifter legger ned mye arbeid i IT-systemene sine, både når de bygger dem og når de vedlikeholder dem. Nye data lagres gjerne hver dag, for eksempel fra ordrer, produksjon eller ved import av referansedata fra eksterne kilder. Skulle noe skje med systemene, er det viktig å ha en relativt fersk backup på plass for at bedriftens aktiviteter skal kunne fortsette.
Det er en rekke grunner til at de fleste trenger backup. De vanligste er som følger:
- Store endringer i IT-systemer: De fleste bedrifter gjør innimellom større endringer i IT-systemene sine. Dette kan være oppgraderinger, rettelser eller utvidelser. I slike prosesser er det mye som kan gå galt, og det er viktig å ha gode backups på plass før du utfører slike operasjoner.
- Sikkerhetsbrudd: Selv om IT-systemer følger bransjestandard innenfor sikkerhet, kan de likevel bli utsatt for sikkerhetsbrudd. Er uhellet ute, er det viktig å kunne gjenopprette en tidligere versjon fra backup for å få systemene opp å gå igjen, og deretter tette sikkerhetshullene.
- Hardware-svikt, brann, lynnedslag eller andre fysiske uhell: Vi i Deploi har utstyret vårt på gode datasentere med god sikkerhet og brannvern. Utstyret vårt er i stor grad redundant. Llikevel er backup neste steg i å sikre seg mot slikt.
Hvordan backup utføres
Det finnes mange forskjellige måter å ta backup på. De vanligste er snapshot-backup, fil-backup og database-backup.
- Snapshot-backup er en backup-metode som alltid virker. Her tas en kopi av en disk på et bestemt tidspunkt. Da vil man kunne returnere serveren i sin helhet til det tidspunktet hvor backup ble startet. Ulempen med denne metoden er at backupen ofte er svært stor og at det kan være en del jobb å gjenopprette bare en mindre del av backupen.
- Fil-backup er å ta kopi av alle filer i en mappe. Dette gir backups av mindre størrelse en snapshots, og det er enklere å gjenopprette deler av en backup. Ulempene er at det kan ta lang tid å utføre en backup, og den virker ikke for alle applikasjoner.
- Database-backup er å ta en kopi av en database på et gitt tidspunkt. De fleste databaser støtter dette. Dette er en svært nyttig backup-form som gjør det enkelt å gjenopprette en database. Ulempen med en slik backup er at databaseoperasjoner kan gå tregt mens backup utføres.
Det anbefales med database-backup for alle databaser. For de fleste applikasjoner er snapshot-backups anbefalt om du ikke spesifikt vet at fil-backup er egnet.
Deploi tilbyr snapshot-backup som standard backup-løsning. De fleste kunder som har fil- eller database-backup setter opp dette selv.
Hvor ofte og hvor lenge
Hvor ofte du tar backup er avhengig av hvor verdifullt ferske data er for din bedrift.
Driver du for eksempel en nettside som i praksis er en reklamekatalog, kan backup utføres sjelden, for eksempel en gang i uken eller måneden. Hvis du driver en nettbutikk med hundrevis av ordrer per dag, er daglig backup mer passende.
Hvor lenge backup skal lagres kommer an på hvilke risikoer du ønsker å beskytte deg mot. Har du data som brukes sjelden, kan det ta lang tid før du oppdager at noe har forsvunnet, og det kan være en god grunn til å ta vare på eldre backups. En annen årsak kan være sikkerhetsbrudd. Da kan det være svært nyttig med eldre backups for å kunne finne en versjon som ikke er kompromittert.
Hos Deploi kan du bestille backup-løsninger som tar vare på et antall dager, uker, måneder og/eller år bakover i tid. For eksempel kan en backup være tilgjengelig i 10 dager, 4 uker, 6 måneder og 2 år. Da vil backuper fra disse tidspunktene til enhver tid finnes hos oss.
Flere lokasjoner
For økt beskyttelse kan du velge å ha backup på flere separate fysiske lokasjoner. Dette omtales ofte som geo-redundant backup. Dette beskytter spesifikt mot situasjoner der en lokasjon er helt utilgjengelig eller får store skader på grunn av for eksempel brann eller lynnedslag.
Du velger selv hvor mange lokasjoner backups skal lagres på. Per i dag tilbyr Deploi to lokasjoner, som gir den grunnleggende sikkerheten som trengs.
Oversikt
Har du backup på tjenester hos Deploi kan du enkelt få oversikt over disse. I vårt nye kundepanel kan du se hvilke backup-planer du har, og når de forskjellige backupene ble utført.
https://kundepanel.deploi.no/backups/
Ønsker du å bestille backup eller endre på eksisterende backup-løsning, finner du det også i panelet.
Du vil alltid se på fakturaen du mottar fra oss om du har backup eller ikke. Tjenester uten backup er merket «Backup: Ingen backup». Tjenester med backup vil ha planen spesifisert, som for eksempel: «Backup: lok.1 daglig: 10.» Dette betyr at backup til enhver tid finnes for de 10 siste dagene på vår backup-lokasjon nr. 1.
Varsling
Ønsker du varsling hver gang en backup er utført? Ta kontakt. Du får oversikt over varslingene du abonnerer på i vårt nye kundepanel.
https://kundepanel.deploi.no/alerts/
Du kan også utføre kall mot vårt API for å automatisere backup-sjekker.
Hjelp
Trenger du råd eller bistand i forbindelse med backup, er det som alltid mulig å kontakte oss på chat, telefon eller e-post.
Hilsen
Deploi-teamet
Kommende nyhetsbrev:
- januar: Enkel og fleksibel WordPress-administrasjon med Forge
- februar: Vinterens nye egenskaper i kundepanelet
- mars: Windows Server hos Deploi